Category Prawo
-
Dla każdego z trzech powyższych przypadków
2014-02-14 Prawo
-
Dla każdego z trzech powyższych przypadków wypłat z Funduszu przewiduje się podobny tryb postępowania. Wszczyna się je przez złożenie wniosku, do którego uprawnione są zarówno osoby bezpośrednio zainteresowane przyznaniem funduszy (twórcy, wydawcy, producenci), jak i inne wskazane przez ustawodawcę podmioty (in-stytucje kultury, organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, stowarzyszenia twórcze).
Read More -
Organy prowadzące szkoły publiczne i ich zadania
2014-02-13 Prawo
-
Prawie wszystkie szkoły publiczne fukcjonujące w Polsce (98%) to szkoły prowadzone przez samorządy terytorialne. Samorząd terytorialny został przywrócony w Polsce po 40 latach od jego likwidacji, która nastąpiła w 1950 r. Ustawa wprowadzająca samorząd gminny uchwalona została 8 marca 1990 r. (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591). Samorządy powiatowe i wojewódzkie powstały na mocy ustaw z 5 czerwca 1998 r. (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1592 i 1590). Mieszkańcy powiatu tworzą lokalną wspólnotę samorządową, a województwa
Read More -
Wypłaty z Funduszu
2014-02-11 Prawo
-
Wypłaty z Funduszu poddawane są szczególnej kontroli, gdyż nie mogą być wy-datkowane na inne cele niż wskazane we wniosku. Poza tym nie można żądać ich wa-loryzacji, a wydawca, którego wpływy ze wspomożonego przez Fundusz przedsięwzięcia przekroczyły nakłady na określone wydanie, zobowiązany jest nadwyżkę ponad te nakłady, do wysokości kwot mu wypłaconych, Funduszowi zwrócić.
Read More -
Rada klasy reprezrady klasy kieruje przewodniczący
2014-02-11 Prawo
-
– 2. Przewodniczący rady klasy:
– 1) reprezentuje rodziców uczniów klasy,
– 2) utrzymuje stały kontakt z wychowawcą klasy,
– 3) organizuje prace członków rady klasy,
– 4) zwołuje na wniosek wychowawcy posiedzenia rady klasy i ogólne zebrania rodziców klasy.
– 1. Prezydium Rady Rodziców wykonuje wszystkie zadania i kompetencje Rady pomiędzy jej ze-braniami, z wyjątkiem spraw zawartych w § 3.
Read More -
Kluczowe znaczenie z punktu widzenia prawa autorskiego
2014-02-10 Prawo
-
Kluczowe znaczenie z punktu widzenia prawa autorskiego i praw pokrewnych ma kwestia pierwsza. Do końca 1998 r. między regulacją ubezpieczeniową a unormowaniem przedmiotu ochrony w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych występował brak spójności. Stan ten utrzymany został zasadniczo na gruncie nowych przepisów (por. art. 8 ust. 7 i 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
Read More -
W kontekście powyższych opłat
2014-02-09 Prawo
-
W kontekście powyższych opłat pojawiają się dwie zasadnicze kontrowersje pra-ktyczne. Z jednej strony chodzi o interpretację zwrotu ustawowego, zgodnie z którym obowiązek uiszczania opłat zawężony został do utworów, któiych czas ochrony autorskich praw majątkowych upłynął. Należałoby zapis ten interpretować w ten sposób, iż opłaty występują w przypadku utworów, które w ogóle kiedykolwiek ochroną z tytułu prawa autorskiego były objęte.
Read More -
Pierwsza z powyższych metod
2014-02-09 Prawo
-
Pierwsza z powyższych metod polega w uproszczeniu na tym, że od łącznej sumy dochodów (uzyskanych w Polsce i za granicą) oblicza się podatek dochodowy według skali obowiązującej w Polsce, a następnie od tak ustalonego podatku odlicza się kwotę podatku zapłaconego wcześniej za granicą.
Z kolei metoda wyłączenia z progresją polega na tym, że przy opodatkowaniu w Polsce wyłącza się z podstawy opodatkowania dochód osiągnięty przez daną osobę fizyczną w innym państwie. Dla ustalenia stawki podatku, należnego od dochodu osiągniętego przez nią w Polsce, korzysta się jednak ze stawki podatku właściwej dla łącznego dochodu, czyli także dochodu uzyskanego za granicą.
Read More -
Zakres tych opłat jest
2014-02-08 Prawo
-
Zakres tych opłat jest ograniczony pod względem podmiotowym i przedmiotowym, ponieważ obowiązek ich uiszczania dotyczy producentów lub wydawców utworów li-terackich, muzycznych, plastycznych, fotograficznych i kartograficznych.
Obowiązek uiszczenia opłaty powstanie także w sytuacji, gdy sprzedawane są chronione opracowania takich utworów, a także nie chronione opracowania utworów, które nadal korzystają z ochrony. Jedynie w ostatnim z wymienionych przypadków czas ochrony opracowywanych utworów nie musi jeszcze upłynąć.
Read More -
Podmiot poszkodowany
2014-02-08 Prawo
-
Z drugiej strony, kwota zabezpieczenia, znajdującego się w dyspozycji organów celnych, stanowi górną granicę, do której osoby trzecie, np. właściciele podejrzanych o piracki charakter towarów, mogą zwracać się ze swoimi roszczeniami do administracji celnej. W razie zwrotu wnioskodawcy nie wykorzystanej części zabezpieczenia, po wygaśnięciu ochrony roszczenia odszkodowawcze należy kierować bezpośrednio do niego – na ogólnych zasadach postępowania cywilnego. Wystąpienie w takiej sytuacji przez poszkodowaną osobę trzecią z roszczeniem przeciwko organowi celnemu lub celnemu funkcjonariuszowi spowoduje bowiem odrzucenie pozwu przez sąd cywilny (por. art. 58 lit. c TRIPS).
Read More -
Regułą jest
2014-02-07 Prawo
-
Regułą jest zatrzymanie towarów na okres 10 dni roboczych. Faktycznie jednak pozostają one w dyspozycji organu celnego znacznie dłużej. Otóż termin ten liczony jest nie od dnia zatrzymania przesyłki na granicy, ale od dnia doręczenia wnioskodawcy zawiadomienia o tym fakcie.
Wyegzekwowanie ochrony zależy w dużym stopniu od operatywności zainteresowanej nią osoby, która powinna w 10-dniowym terminie przedstawić organowi celnemu zarządzenie sądu o zabezpieczeniu roszczeń na zatrzymanych towarach. Wynika stąd, iż wniosek o wydanie zarządzenia tymczasowego wnioskodawca powinien złożyć w sądzie cywilnym niezwłocznie po otrzymaniu stosownego zawiadomienia od władz celnych.
Read More -
Zabezpieczenie ma dwojakiego rodzaju
2014-02-07 Prawo
-
Zabezpieczenie ma dwojakiego rodzaju przeznaczenie. Po pierwsze, ma ono pokryć koszty dozoru celnego, np. przechowania zatrzymanych przez organ celny towarów. Po drugie zaś, jego kwota służy zaspokojeniu ewentualnych roszczeń osób trzecich, wynikłych z zatrzymania podejrzanych o piracki proceder towarów. Jest to zgodne z tendencją przerzucania kosztów ochrony na osobę nią bezpośrednio zainteresowaną, składającą wniosek. Osoba ta zyskuje bowiem pomoc ze strony sprawnie działających organów celnych, ale w zamian musi się liczyć z określonymi wydatkami.
Read More -
Zaspokojenie powyższe
2014-02-06 Prawo
-
Zaspokojenie powyższe jest możliwe nawet po zwolnieniu towarów – do końca okresu ochronnego. Po upływie zaś tego okresu organ celny może dysponować posiadanym zabezpieczeniem na cele odszkodowawcze zasadniczo przez 3 miesiące. Jedynie wówczas, gdy w trakcie okresu ochronnego nie były ponoszone żadne koszty, związane z ochroną, w tym zwłaszcza koszty dozoru celnego, zabezpieczenie zwracane jest wnioskodawcy w ciągu miesiąca od upływu terminu ochrony.
Read More -
Wydanie przez ministra właściwego
2014-02-05 Prawo
-
Kandydat, któiy wygrał konkurs, ma prawo do objęcia funkcji dyrektora szkoły lub placówki, chyba że organ sprawujący nadzór pedagogiczny zgłosi umotywowane zastrzeżenie do kandydata w ciągu 14 dni od decyzji komisji. Już wspomnieliśmy, że organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego ma prawo powołać w trybie pozakonkursowym dyrektora szkoły lub placówki. Mówi o tym art. 36a, ust. 4 USO. Tryb poza konkursem jest tiybem zastępczym. Podstawową formą wyłaniania dyrektora jest konkurs. Stanowisko dyrektora powierzone zostaje na 5 lat. W uzasadnionych przypadkach, w uzgodnieniu z kuratorem oświaty, można powierzyć to stanowisko na krótszy okres, jednak nie krótszy niż 1 rok. Również po upływie okresu, na jaki powołano dyrektora, organ prowadzący po zasięgnięciu opinii rady szkoły i rady pedagogicznej oraz w uzgodnieniu z kuratorem oświaty może przedłużyć powierzenie stanowiska na kolejne 5 lat lub krócej. Do czasu powierzenia stanowiska dyrektora w drodze konkursu lub poza konkursem organ prowadzący może powierzyć pełnienie tej funkcji wicedyrektorowi, a w szkołach, w których nie ma wicedyrektora, nauczycielowi tej szkoły, jednak nie dłużej niż na 6 miesięcy.
Read More -
Po pierwsze należy stwierdzić
2014-02-05 Prawo
-
Po pierwsze należy stwierdzić, iż nośnik w rozumieniu prawa cywilnego jest rzeczą ruchomą-niezależnie od tego, czy jest to wyłącznie sam nośnik (tzw. czysty nośnik), czy też egzemplarz określonego dobra niematerialnego, np. programu komputerowego. Oczywiście wartość rynkowa nagranej dyskietki jest większa niż jej czystej postaci.
Kolejna kwestia to częste identyfikowanie nośników z dobrami niematerialnymi, zwłaszcza utworami. Otóż sprzedaż nośnika z utworem nie oznacza, iż dochodzi jednocześnie do przeniesienia praw majątkowych do danego dzieła. W większości przypadków nabywcy nośników uzyskują przez ich kupno jedynie prawo do korzystania w granicach dozwolonego użytku osobistego z utrwalonego na nich utworu czy przedmiotu praw pokrewnych, nie stając się przez to wyłącznymi dysponentami praw majątkowych.
Read More