Category Prawo
-
Zadania organów prowadzących szkoły
2014-03-01 Prawo
-
– 8.1. Kto może zakładać, prowadzić i utrzymywać szkoły Zgodnie z art. 5, ust. 2 Ustawy o systemie oświaty, szkoły (placówki) mogą być zakładane przez jednostkę samorządu terytorialnego, osoby prawne i osoby fizyczne. Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne. Ustawa daje również ministrom właściwym do spraw we-wnętrznych, obrony narodowej, sprawiedliwości, kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, rolnictwa i ochrony środowiska prawo do zakładania i prowadzenia szkół. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zakłada i prowadzi szkoły dla dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, publiczne placówki doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym oraz szkoły o charakterze eksperymentalnym. Rozporządzeniem z 4 marca 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną lub osobę fizyczną (DzU nr 46, poz. 438) Minister Edukacji Narodowej i Sportu określił warunki udzielania zezwolenia na założenie szkoły publicznej przez osoby prawne lub fizyczne.
Read More -
Wniosek o ochronę
2014-03-01 Prawo
-
Wniosek o ochronę jest dokumentem sformalizowanym, sporządzanym według zamieszczonego w rozporządzeniu urzędowego wzoru. Stąd też treść jego jest wysoce zestandaryzowana. Ważne jest, aby we wniosku wskazać zakres przedmiotowy ochrony przez wpisanie wyraźnej deklaracji, iż wniosek dotyczy praw autorskich lub praw pokrewnych oraz podać zakres czasowy ochrony, czyli przewidywany jej termin.
Read More -
Wniosek o udzielenie zezwolenia
2014-03-01 Prawo
-
Wniosek o udzielenie zezwolenia, łącznie z projektem statutu i aktu założycielskiego składa się nie później niż na 6 miesięcy przed początkiem roku budżetowego, w któiym ma nastąpić uruchomienie szkoły. Do wniosku załącza się wykaz nauczycieli, łącznie z dyrektorem, przewidywanych do zatrudnienia i opis ich kwalifikacji, informacje o liczbie uczniów i liczbie oddziałów. Dołącza się również zobowiązanie dotyczące utrzymania szkoły, zapewnienia warunków kadrowych i organizacyjnych, pozwalających na realizację zadań statutowych oraz zobowiązanie do przestrzegania przepisów dotyczących szkół publicznych. Osoba prawna załącza kopię statutu, a fizyczna – dane personalno-adresowe. Zezwolenie na założenie szkoły może być udzielone, jeżeli akt założycielski i projekt statutu są zgodne z Ustawąo systemie oświaty, jeżeli szkoła stanowić będzie uzupełnienie sieci szkół, a profil kształcenia zawodowego jest zgodny z potrzebami gospodarczymi regionu. Założyciel powinien zapewnić odpowiednie warunki realizacji zadań statutowych.
Read More -
Dyrektor szkoły jako pracownik
2014-02-25 Prawo
-
Zgodnie z art. 39, ust. 6 Ustawy o systemie oświaty uprawnienia kierownika zakładu pracy nie przysługują dyrektorom jednooddziałowego przedszkola ani kierownikom filialnych szkół podstawowych.
Dyrektor szkoły jako pracownik. Dyrektor jest pracownikiem szkoły, na której czele stoi. Wprawdzie dyrektora powołuje i zwalnia organ wykonawczy JST (art. 30, ust. 2, pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym), ale dyrektor nie jest pracownikiem zarządu gminy. Inna jest prawna sytuacja dyrektora, gdy zostaje nim nauczyciel na zasadzie mianowania, a inna, gdy jest nim nauczyciel zatrudniony poprzez umowę o pracę. Te różne uprawnienia wynikają z praw nauczycieli mianowanych. Dyrektora zatrudnia organ wykonawczy gminy, powiatu lub województwa. Uprawnienia zwierzchnika służbowego mają wójt (burmistrz, prezydent), starosta, marszałek sejmiku. Od nich dyrektor szkoły otrzymuje polecenia służbowe. Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego pełni w stosunku do dyrektora rolę pracodawcy. Wynika z tego, że np. wójt gminy:
Read More -
O wynikach konkursu przewodniczący komisji
2014-02-24 Prawo
-
O wynikach konkursu przewodniczący komisji niezwłocznie informuje organ prowadzący oraz przekazuje mu dokumentację postępowania konkursowego. Organ prowadzący szkołę unieważnia konkurs i zarządza jego ponowne prze-prowadzenie w przypadku stwierdzenia:
– nieuzasadnionego odrzucenia oferty,
– przeprowadzenia postępowania konkursowego bez wymaganej obecności 2Ą jej składu,
Read More -
Komisja do Spraw Zaopatrzenia Emerytalnego Twórców
2014-02-23 Prawo
-
Komisja do Spraw Zaopatrzenia Emerytalnego Twórców, zwana dalej Komisją, działa na posiedzeniach, w trakcie których rozpatrywane są zgłaszane przez twórców i artystów wnioski. Podstawowy trzon Komisji stanowią jej stali członkowie: podse-kretarz stanu w Ministerstwie Kultury jako jej przewodniczący, jego zastępca, którym jest przedstawiciel Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, przedstawiciel ZUS, reprezentujący kompetentne organy administracji publicznej oraz przedstawiciel branżowych związków zawodowych, reprezentujący środowiska wnioskodawców.
Read More -
Warunki zaliczania praw i licencji do wartości niematerialnych i prawnych
2014-02-22 Prawo
-
Istnieją obecnie dwie podstawowe przesłanki uznawania praw własności intelektualnej i licencji z ich zakresu za wartości niematerialne i prawne. Są to kryteria czasu używania oraz zdolności do gospodarczego wykorzystania. Nie ma natomiast obecnie wymogów wartościowych co do zaliczenia danego składnika majątkowego z zakresu prawa autorskiego i praw pokrewnych do wartości niematerialnych i prawnych.
Read More -
Istotne są zagadnienia rachunkowości podatkowej
2014-02-22 Prawo
-
Istotne są zagadnienia rachunkowości podatkowej. Chodzi głównie o związane z działalnością gospodarczą dokonywanie odpisów amortyzacyjnych, które jest możliwe także od majątkowych praw autorskich i majątkowych praw pokrewnych oraz od licencji z zakresu prawa autorskiego i praw pokrewnych, zaliczanych do wartości niematerialnych i prawnych.
Read More -
Okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych
2014-02-21 Prawo
-
Okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od licencji (sublicencji) na programy komputerowe oraz praw autorskich nie może być krótszy niż 24 miesiące. Limit ten odnosi się także do amortyzowania licencji na wyświetlanie filmów oraz na emisje programów radiowych i telewizyjnych. Jeśli jednak wynikający z umowy okres używania tych filmowych lub radiowo-telewizyjnych walorów jest krótszy niż
Read More -
REGULAMIN DZIAŁALNOŚCI RADY PEDAGOGICZNEJ
2014-02-20 Prawo
-
Ilekroć w regulaminie jest mowa bez określenia o: Szkole – należy rozumieć ,
Statucie – należy rozumieć Statut Szkoły, dyrektorze – należy rozumieć dyrektora Szkoły, Radzie
– należy rozumieć Radę Pedagogiczną, przewodniczącym – należy rozumieć przewodniczącego Rady Pedagogicznej, komisji – należy rozumieć komisję Rady, Regulaminie – należy rozumieć niniejszy Regulamin Rady Pedagogicznej.
Read More -
, ob , ob ,
2014-02-20 Prawo
-
– 3) 2 osoby z ramienia rady pedagogicznej szkoły, wybrane prawomocną uchwałą rady pedagogicznej szkoły i zgłoszone organowi przeprowadzającemu konkurs w terminie i trybie ustalonym przez ni-niejszy regulamin: ob , ob ,
– 4) 2 przedstawicieli rodziców wybranych prawomocną uchwałą rady (szkoły, rodziców), ogólnego zebrania rodziców, zgodnie z regulaminem tego organu, zgłoszonych w terminie ustalonym przez ni-niejszy regulamin: ob , ob
Read More -
Tryb dokonywania odpisów amortyzacyjnych
2014-02-20 Prawo
-
Podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych dla celów rachunkowości po-datkowej jest tzw. wartość początkowa. Zasada ustalania wartości początkowej odnośnie do praw majątkowych, w tym praw własności intelektualnej, została sformułowana wspólnie dla praw wyłącznych oraz praw licencyjnych. Wartość początkową tych praw stanowi cena ich nabycia. Ceną nabycia prawa jest, podobnie jak w przy- padku środków trwałych, kwota należna odpowiednio sprzedającemu lub licencjodawcy.
Read More -
Zapewnienie środków na utrzymanie
2014-02-20 Prawo
-
Z tego dosyć szczegółowego rejestru zadań i kompetencji wynika, iż większość zadań spada na organy wykonawcze JST. Jeżeli równocześnie uwzględnimy fakt, że to wójt lub burmistrz (prezydent miasta), starosta czy marszałek województwa jest przełożonym służbowym dyrektora, uzasadnione staje się widzenie organu prowadzącego przez pryzmat obowiązków i uprawnień organu wykonawczego JST. Ważnym elementem warunkującym sukces organu prowadzącego jest zapewnienie środków finansowych, niezbędnych do utrzymania podległych szkół i placówek. Gwarantowanie w dochodach środków na realizację zadań oświatowych, w tym środków na wynagrodzenie nauczycieli, należy do podstawowych zadań jednostek samorządu terytorialnego (art. 5a, ust. 3 USO). Organ prowadzący może też tworzyć służbę socjalną powołaną do gospodarowania funduszem świadczeń socjalnych. Organ prowadzący przeznacza corocznie w budżetach odpowiednie środki finansowe na pomoc zdrowotną dla nauczycieli.
Read More -
W zarządzeniu tymczasowym
2014-02-20 Prawo
-
W zarządzeniu tymczasowym sąd określa przeznaczenie zatrzymanych, pirackich towarów. Najczęściej są one przekazywane do zniszczenia zgodnie z zarządzeniem Prezesa GUC z 23.9.1997 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania przy zniszczeniu towarów, zrzeczeniu się na rzecz Skarbu Państwa oraz powrotnym wywozie (MP Nr 76, poz. 716).
Natomiast jeśli w przepisanym terminie zarządzenie tymczasowe nie zostanie przez zainteresowanego dostarczone (dotyczy to nie tylko przypadków, gdy sąd okaże się opieszały, ale przede wszystkim sytuacji, w której po złożeniu wniosku o wydanie zarządzenia tymczasowego sąd tego wniosku nie uwzględni, uznając go za nieuzasad-niony), zatrzymane towaiy muszą być przez organ celny zwolnione i zwrócone osobie, która je przez granicę przewoziła i której zostały one tymczasowo odebrane.
Read More